Rabu, 15 Mei 2013

cantik

orang ramai suka melihat benda2 yang cantik..tp ke cantikkan itu berbeza dari segi pandangan mata orang lain..kecantikan itu sesuatu yang subjetive..sukar untuk kita memberi sebab..kecantikan tidak hanya tertumpu pada wajah seorang..atau bentuk badan..setiap manusia itu cantik..tidak perlulah risau atau bandingkan kecantikan orang lain dengan diri kita.."aku tak cantik" just think positive..

Dalam Al-Qur’an dikatakan bahwa ALLAH menciptakan manusia dengan sebaik baik bentuk :
"Laqod kholaqnal insaana fii ahsani taqwiim"
artinya : "Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya." ( Qs. 95 : 4 ). 

 Wahai para wanita percayalah bahwa wanita tercantik adalah wanita yang mampu memahami bahwa dia diciptakan dengan sebaik baik bentuk dan dia diciptakan adalah untuk beribadah: "wa maa kholaqtuljinna wal insa illa liya’buduun" artinya : "Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku." (Qs. 51 : 56).

Rasulullah Shalallahu alaihi Wa Salam bersabda: "Ketahuilah, di dalam tubuh itu ada segumpal daging. Bila ia baik maka baik pulalah seluruh tubuh. Dan apabila ia rusak maka rusak pulalah seluruh tubuh. Ketahuilah itu adalah hati.(HR Bukhari dan Muslim) 



p/s: kecantikan fizikal pada umumnya akan menurun seiring dgn pertambahan usia..kecantikan yang sebenar2nya ialah kecantikan akhlak dan hati..

 

0 comment budak2 comel :):

Catat Ulasan