Ahad, 30 Jun 2013

pilih kasih


pelik..ajaib..musykil..hairan..entah papew lagi lar..
dok2 tgok cerita korea..dapat 1 ilham nk update blog..dalam cerita ada terselit tentang ibu bapa yang pilih kasih..dye ade 2 orang anak lelaki..mak bapak dia ini..sayangkan adik dia lebih dari diri dia.mula2 tu xfaham lar gak because bkn bahasa MELAYU atau ENGLISH..lastly faham gak..hik3..lucu2..
yang tak sukanya 2 beradik ni g mandi2..n then tengah seronok2..adik mati lemas..mak ayah dia boleh cakap..kenapa dia.?(maksudnya kenapa anak dia yang tu bkn tu)..phm2 lar ye..padahal 2,2 anak dia..tak kecian ke nan anak yang seorang lagi..? :(

 moral of the story..!ceh..
ibu bapa sepatutnya tidak boleh membezakan anak-anak mereka..mereka semua ada kelebihan dan kelemahan..kita tidak sepatutnya melihat lebihan saja yang ada pada mereka..n then nak sayang yang banyak kelebihan..mereka ada perasaan wahai ibu bapa sekalian..mereka boleh menilai apa-apa yang kedua ibu bapa mereka lakukan ke atas mereka..



 gambar hiasan

ada cerita tu..mase kecik2 gurau adik beradik..(gaduh lar)..adik buat salah abg yang kena..dah kene debik abg tu..xpsl2 abg plak kena..sabo jew lar..hik2..bila keputusan periksa adik cemerlang..dipuji2 tinggi melangit..abg kurang cemerlang..dikatanya bodoh!ade ke patut?sepatutnya ibubapa tidak boleh mengatekan sedemikian rupa,.emosi dowg mungkin akan terganggu..dari segi fizikal kita boleh lagi nmpk..bdn luka2,lebam2,merah2,berdarah ke..tp dalam kita tak boleh lihat..bertapa terlukanya hati dia..huh!xdapat bayangkan bila dh besar si abg tu teringat2 apa yang dia alami mase kecik..cian2,,tp mungkin ibu bapa boleh faham..sebagai ibubapa..yang melahirkan..u should know your children..

kita tak tahu apa akan terjadi masa hadapn..mane lar tahu,,dh besar..anak yang dikatakan bodoh itulah yang sanggup menjage ibubapanya dah tua nanti..jika nk d bandingkan dengan anak yang bangge2kan itu..jangan menilai sesuatu itu dari segi sekarang jew..kita tak tahu kuasa tuhan..Allah yang merancangkan segala2nya..anak yang baik akan setia n sentiasa menghormati orang tuanya..walaupon parah hatinya terluka..semoga syurga balasan bgmu.. :)

p/s: ada hati rasa..ada otak fikir..
lihatlah telah banyak berlaku dalam kehidupan kita sendiri..
ambillah pengajaran dari sesuatu yang telah terjadi..

8 ulasan:

  1. tak patut mcm 2..kecian pula yg xdilayan 2, nnti bila besar msti lg truk..yg pntg jgn plih kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. twu tapew..layan sama adil.. pdhal yg cakap ini pon tak kawen ag..but for future.. :)

      Padam
  2. betu betul,tak kisah la ibu bapa ke,kawan ke,cikgu ke.semua tak boleh pilih kasih kan=)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul sokong 100%.. walau papew pon..mereka sume ada aty n perasan.. kita tak tawu akan jadi masa hadapan.. :)

      Padam
  3. lain anak..lain caranya.. y penting.. jgn bersikap pilih kasih... >.< kesian anak2 tu.. hurm

    BalasPadam
    Balasan
    1. btul tu..masing2 ade kelebihan n kelemahan.. yg xde ank betul nk..yg dh ade berlaku adil lar.. :)

      Padam
  4. cerita itu berdasarkan kisah realiti.. sememangnya ada ibu bapa yang memilih kasih kerana mungkin anak itu pada awalnya ibu bapa tu tak nak.. just like Gemersik Kalbu.. :) mak dia pilih kasih kerana dia sebenarnya tak nak si Raihana tu :)

    BalasPadam
  5. sebenarnya ade ajew..yg pilih kasih dlm kalangan kehidupan realiti ini..tu mmg xdpt d nafikan lagi... hope jgn lar jd cm ni.. :)

    BalasPadam